Petson, en ny aktör inom djurförsäkringsbranschen, startat av folk som kan djurhälsa

I en tid med hög inflation och med skenande ränteläge, dyra bensin- och energikostnader, och där det kan tyckas vara en allt större lyx att äga ett djur, vill teamet bakom Petson driva innovation, förbättring och samarbeten till förmån för djurägare.

”Vår vision är att skapa en helhetslösning för djurägare avseende såväl försäkring som foder. Vi vill hjälpa till att göra skillnad på individnivå och vet att rätt foder kan vara en av nycklarna till ett hälsosamt liv för våra husdjur. Därför premierar vi de djurägare som förstår vikten av att ge sina djur rätt kost genom en lägre kostnad på försäkringen”, säger Samuel Terling, VD på Petson.

Teamet bakom Petson är djurägare, veterinärer och uppfödare som med sin samlade kunskap erbjuder ett enkelt sätt att göra rätt val för djurens välmående, och det både före och efter att man har behov av en försäkring. I ryggen har Petson försäkringsbolaget Eir som riskgivare. Visionen är att alla ska ha råd med en bra djurförsäkring. Hos Petson har man samma villkor oavsett valt maxersättningsbelopp, bestående av ett av marknadens bredaste spann, från 25 000 kronor till 175 000 kronor.

”Vi är väldigt glada och stolta över vårt samarbete med Petson. Deras starka engagemang kring att stödja djurägare både före och efter behov av försäkring, samt deras fokus på transparenta lösningar överensstämmer väl med våra egna värderingar. Petson erbjuder ett ekosystem för husdjursägare med enkla digitala lösningar där djuren och djurägarna står i centrum. Tillsammans kommer vi skapa försäkringslösningar som gör det lättare att skydda dessa familjemedlemmar,” säger Fredrik Solberg, VD, Eir Försäkring.

Vid tecknande av försäkring erbjuder Petson möjligheten att boka ett kostnadsfritt kvartssamtal med veterinär för att skräddarsy en foderrekommendation utifrån just det aktuella djurets behov. På så sätt kan man som djurägare vara trygg med att man ger sin bästa vän bra förutsättningar för ett hälsosamt liv, och dessutom rätt hjälp om det skulle behövas. Tiden bokas enkelt online på petson.se.

”Vi vet att helheten spelar roll. Det är mycket som tillsammans påverkar ett djurs livskvalitet – som vilken bakgrund djuret har, dess ålder och aktivitetsnivå, men också val av foder och hur mycket kunskap djurägaren har sedan tidigare. Vi tar hänsyn till allt detta”, säger Sofia Müller, chefsveterinär på Petson.

Idén om Petson uppstod efter att teamet bakom företaget under flera år arbetat inom djursjukvården vilket lett till att man uppmärksammat att en stor utmaning med att äga djur ofta är förknippat med höga kostnader. Genom att kombinera expertis inom veterinärmedicin och försäkringsmatematik har Petson utvecklat en innovativ försäkringsmodell som bygger på mer information om djurägaren än vad som tidigare varit brukligt. Detta leder till en mer individanpassad premie för de som aktivt tar hand om sina djur och har erfarenhet inom djurägande.

”Petsons vision är att få ner de totala kostnaderna för ett sunt djurägande. Vi vill att alla ska kunna ha råd med försäkring utifrån sina förutsättningar. Att man ytterligare kan påverka sina kostnader genom preventiva åtgärder som till exempel att ge sitt djur rätt anpassat foder menar vi är välgörande för både hälsan och plånboken ”, avslutar Samuel Terling.

Om Petson

Petson är en nystartad försäkringsförmedlare för hund- och kattförsäkringar startat av människor som kan djurhälsa. Vi erbjuder skräddarsydda helhetslösningar avseende såväl försäkringar som foder. Teamet bakom Petson är passionerade djurägare, veterinärer och uppfödare. Med vår bakgrund inom djursjukvården har vi kunskap om de vanligaste problemen och insyn i hur mycket djursjukvården kostar. Med ett erfaret team och försäkringsbolaget Eir som riskgivare är Petson dedikerade till att göra skillnad för djurs hälsa.

Petson - din näst bästa vän.

Eir + Weecover

Eir underwrites risk and provides digital solution for new data-driven carinsurance brand, Fair